Proffstips för montering - professionell färdigskuren solfilm.
Att montera proffs solfilm kräver kunskap i hantering och montering av solfilm. Hur bra resultat man får beror på många faktorer, vilken film och teknik man använder samt vana att hantera filmen. Vi ger dig de bästa tips och vägledning för en lyckad montering. Eftersom proffs solfilm är MED klister/adhesive och flerlagers-film har man ETT försök på sig med filmen, misslyckas man måste man ta nya film och försöka igen. Var noga med att läsa hela instruktionen först innan montering så kommer allt gå smidigare för dig. Alla verktyg och vätskor som nämns i instruktionerna nedan kan du köpa hos oss. Lycka till med monteringen :) |
|
Instruktion enkelt förklarad i 5 steg. 1) Rengör rutan noggrant. 2) Spraya vätskeblandningen på filmen och rutan. 3) Lägg solfilmen mot glaset och justera den på rätt plats.* 4) Pressa undan vätskan med en monteringsskrapa. 5) Låt solfilmen torka 2-3veckor för top-resultat. Klart! *= på böjda rutor krävs formning med varmluftspistol först. |
Instruktion montering:
1) Se till att bilen är ren på in och ut sida för bästa resultat.
2) Lägg solfilmen först på utsidan av glaset för att se passformen och så att den stämmer.
3) Finns det något som behöver justeras så lyser du med en lampa inifrån bilen och skär det som behövs försiktigt på utsidan av solfilmen mot glaset.
4) Rengör glaset och panelerna runtom utanför glaset.
5) Dra försiktigt loss resterna utanför skärningen, utifrån filmen, om det tar stopp sluta dra och börja dra på annat ställe. Justera/skär vid behov om du inte får loss solfilmens uttre delar.
Enklast är om du lägger filmen på en glasruta med den genomskinliga filmen(bäraren/linern) mot dig. Nu drar du loss den genomskinliga linern och sprayar sammtidigt monteringsvätska på solfilmen.
6) Spraya monteringsvätskan på glasets insida, undvik att spraya på paneler runt omkring.
7) Lägg försiktigt in filmen mot glaset(insidan såklart) utan att komma åt med filmen mot panelerna eller annat.
8) När filmen är på plats sprayar du monteringsvätskan på utsidan av solfilmen gång på gång och drar med monteringsskrapan med överlappande drag. Dra aldrig mot solfilmen om det är torrt på solfilmen. Det går bra att pressa rätt hårt.
9) Kontrollera på utsidan av glaset. Finns det bubblor, prickar eller större vätskeansammlingar upprepa steg 8. Om filmen reser sig och det blir luftfickor kan du värma inneifrån för att krympa filmen (men försiktigt), värmning på utsidan av glaset kan även behövas, pressa med skrapan och upprepa vid behov.
10) Är du inte nöjd med slutresultatet kan du demontera den och montera ny solfilm. Om du tänkt att byta filmen p.g.a. du inte tycker resultatet är bra, är det bra om du demonterar den med en gång, annars riskerar du att det blir klisterrester kvar om den torkat in. Klisterresterna går att ta bort men kan vara svårt.
11) Efter monteringen kan det vara viss flammighet vilket är vätska som ligger kvar mellan solfilmen och glaset, filmen och vätskan torkar inom 1-4 veckor, kortare torktid om det är varmt eller om bilen står i direkt solljus. OBS: du kan använda bilen som vanligt efter montering, förutom att du skall undvika att hissa rutorna på dörrarna under torktiden.
Behöver du mer hjälp Kontakta oss för mer råd.
Monteringsvätska :
Vi rekommenderar att man använder Solar Gard Film App för bästa resultat tillsammans med kliniskt rent vatten(detillerat vatten).
Destillerat vatten är alltid bäst då man vet att det inte kommer att bli några prickar pga. dåligt kranvatten.
Dåligt kranvatten kan ge vita prickar om det är hög kalkhalt i vattnet mm. Använd aldrig varmvatten ifrån kranen då kvaliteten ofta är sämre än kallt vatten ifrån kranen.
Dra aldrig med skrapan på solfilmen utan att ha sprayat vätska på solfilmen, spraya dra, spraya dra med överlappande drag.
Rengöringsvätska:
Steg 1. gnugga med industrisprit på glaset.
Steg 2. spraya monteringsvätska på glaset och dra undan med en monteringsskrapa eller fönsterskrapa.
Använd ALDRIG T-röd eller liknande då den lämnar efter sig en hinna på glaset som för vidhäftningen av solfilmen svårare.
Bubblor i solfilmen:
Problemet kan uppstå ifall du använt för lite vätska vid montering. Vita prickar kan bero på kalk, smuts, damm i monteringsvätskan eller felaktig blandning. Om bilen varit inne på reparation efter t.ex. en krock/reparation så finns det ibland prickar och andra defekter på glasets insida som man inte kan få bort, prickarna är ifrån när man svetsat och använd vinkelslip. När man monterar på dessa glas kommer det bli luftbubblor när filmen torkat. Dra med händerna på insidans glas så kommer du känna ojämnheterna.
Hantering av solfilmen:
Hantera, montera, demontera eller lägg ALDRIG solfilmen i direkt solljus!
Rekommenderad temperatur runt +20C, inte kallare än +15C och inte varmare än +30C. Låt bilen stå någon timme efter montering för att se ifall det uppkommit något du behöver justera.
Du kan köra ut bilen direkt i sol och högre värme direkt efter montering, detta gör att filmen och vätskan torkar in snabbare.
Montering på dörrar:
Solfilmen är alltid skuren så att det inte skall bli ljusglipor in i bilen och så att man skal kunna hissa rutorna upp och ner. Därför är solfilmen tilltagen så att den går några mm under listerna och 2-4cm under listen i nederkant för att man skall kunna hissa rutorna. När man monterar solfilmen på dörrarna är det att rekommendera att man monterar den ett par mm under överkanten, inte precis längs med övre kanten på på glaset. Detta eftersom filmen kan lossna i överkanten då man hissar upp glaset och det når listen som trycker ner filmen.
Nedan beskrivs montering på dörrar på 2 olika sätt:
1) Enklaste och bäst resultat får du om du demonterar dörrlisten i nederkant. Man kan då behöva lossa dörrsidan för att få loss listen.Hur man demonterar dörrsidan och listen är lite olika beroende på bilmodell och på YouTube.com finns många videor hur ma gör på just din modell. Men ofta är det samma princip i hur dörrsidorna sitter fast, klipps runtom i ytterkant av dörrsidan, 1-4 skruvar bakom handtaget(bakom en täckplugg) och/eller bakom dekorationslisten vid handtaget.
När du monterar filmen hissar du ner rutan några cm. Med monteringsvätskan på filmen och glaset kan man få filmen att glida under listerna bitvis.
2) En del modeller kan man göra som så att man hissar ned glaset så långt det går, sedan tar man tag i övre delen av panelen och drar bakåt-uppåt. Då kan panelen släppa ifrån gummilisten i nederkant.
Gummilisten sitter oftast fastklämd på dörrens plåtkaross och skall på ett eller annat sätt dras av uppåt.
På dörrar som inte har en karm runt sig är det oftast superenkelt och inget behöver demonteras. Man låter filmen med vätskan glida ner under listen.
Montering på bakrutor:
Solfilmen är skuren så att den går en bit förbi den genomskinliga delen av glaset och en bit förbi där glaset blir helt svart.
”Dot matrix” - Svarta prickar/område i ytterkant av glaset:
”Dot matrix” kallas det området på glaset på bakrutor och vindrutan där det finns svarta prickar eller streck på insidan av glaset.
”Dot matrix” är en detalj/område där alla solfilmer kan ha svårt att fästa helt mot glaset och mellan alla prickar. Hur bra det blir där beror oftast inte på vilken solfilm man monterar.
”Dot matrix” har olika tjocklek, täthet, höjd och det skiljer på sig mellan bilmodeller. På bilmodeller som har dubbla laminerade glas sitter dot matrix mellan glasen och vid montering kommer resultatet bli helt felfritt.
För att få ett så bra resultat som möjligt på ”dot matrix” rekomenderas "Film App" och att rengöra ordentligt med industrisprit och en grov tvättsvamp.
En del använder finkornigt slippapper och slipar på området. Detta medför dock en del risker med repat glas och slipdamm som lägger sig överallt och kommer att glida in under solfilmen vid monteringen och resultera i prickar, detta rekomenderas inte!
För att förbättra resultatet ytterligare kan man, när filmen torkat in efter 1-4 veckor, värma på utsidan av glaset och när man känner att det är varmt på insidan av glaset och filmen och pressa med fingrarna eller en mjuk skrapa. Resultatet kommer att bli klart bättre på de flesta modeller.
Torktid:
Direkt efter monteringen finns det vätska kvar mellan solfilmen och glaset och det tar 1-4 veckor innan den torkat helt, beroende på årstid och väder.
Du kan ställa bilen ute i direkt solljus för att påskynda torkningen.
Passform och justering:
Vår solfilm levereras färdigskuren efter dina glas, men ibland kan man ändå behöva justera lite beroende på modell och vad man har för extrautrustning ifrån fabrik. Man kan t.ex. behöva skära för larmsensor, GPS-sensor, backspegel, regnsensor eller om glaset någon gång blivit ersatt/utbytt. Anledningen till att det ibland inte är utskuret efter dessa saker är för att det inte alltid ser likadant ut på alla modeller. T.ex. två olika Volvo V70 2005 kan se helt olika ut med med vad man har för sensorer på sidorutorna i kombiutrymmet.
Finns det något som behöver justeras så lyser du med en lampa inifrån bilen och skär det som behövs försiktigt på utsidan av solfilmen mot glaset.
Bra gjort!
Nu har du läst hela anvisningen och är värd en kopp kaffe/te och tänker igenom det du läst och börjar med monteringen i lugn och ro :)
Produkter som nämns på sidan
-
Solar Gard® - BilsolfilmVärldens mest använda solfilm av proffsOBS: IDAG 20% RABATT!från 279 SEK(Ord. Pris: 349 SEK)
-
Solar Gard® - BilsolfilmProffs solfilm metervara i 5 olika toningsgrader! 95% 88% 80% 65% 50%Tillverkning efter order - Leverans 1-3 dagar!Art nr. PROC-GALAXIE-1-0.5313 SEK
-
Solar Gard® - BilsolfilmProffs solfilm i 5 olika toningsgrader! 95% 88% 80% 65% 50%OBS: IDAG 20% RABATT!4 399 SEK(Ord. Pris: 5 499 SEK)
-
Solar Gard® - BilsolfilmProffs solfilm i 5 olika toningsgrader! 95% 88% 80% 65% 50%OBS: IDAG 20% RABATT!5 279 SEK(Ord. Pris: 6 599 SEK)
-
Solar Gard® - BilsolfilmProffs solfilm i 5 olika toningsgrader! 95% 88% 80% 65% 50%OBS: IDAG 20% RABATT!6 159 SEK(Ord. Pris: 7 699 SEK)
-
6 049 SEK
-
8 469 SEK